Wijziging berekening Voordeel Alle Aard op bedrijfswagens 2012

7 12 2011

Op internet circuleert een voorstel welke de mogelijke aanpassingen aan de berekening van de Voordeel alle Aard op bedrijfswagens beschrijft. Ondanks dat deze wijziging nog niet is bevestigd lijkt de kans toch vrij groot dat ze definitief zal worden en ingang zal vinden vanaf 1 januari 2012.

De tekst introduceert twee grote wijzigingen:

1. Het bedrag van de bijtelling wordt niet langer gebaseerd op een forfait woon/werk verkeer van 5.000 of 7.500 kilometer. In plaats hiervan wordt de CO2 uitstoot van de wagen, het brandstoftype en de catalogusprijs + opties inclusief btw exclusief korting als belastbaare basis genomen.

2. Ten tweede wordt er ook een werkgevers bijdragen geintroduceert. Organisaties die een firma wagen ter beschikkingstellen waar ook privé mee gereden mag worden moeten op het bedrag VAA 17% verworpen uitgavenboeken.

Formules

Diesel wagens

  • De overheid heeft de CO2 uitstoot voor een ‘gemiddeld’ diesel voertuig vastgesteld op 95 gram.
  • Voor diesel voertuigen met een uitstoot van 95 gram geldt een bijtelling van 5.5%
  • Per gram CO2 welke de wagen extra uitstoot moet dit percentage met 0.1% worden verhoogd. Dus bijvoorbeeld een voertuig met een uitstoot van 109 gram CO2 krijgt een bijtellingspercentage van 5.5 + (109-95) / 10 = 6.9%
  • Het minimum bijtellingspercentage is vastgesteld op 4% maar kan niet lager zijn dan 1.200€ per jaar
  • Het maximum bijtellingspercentage is vastgesteld op 18%
  • Het bijtellingspercentage moet worden toegepast op de catalogusprijs van het voertuig inclusief BTW + prijs van de opties beide zonder korting. Op dit bedrag mag een correctie coefficient van 6/7 worden toegepast.

De formule om het VAA voor diesel wagens te berekenen kan dus al volgt worden samengevat.

Jaar bedrag VAA = prijs * 6/7 * (((co2 -95)*0.1) + 5.5 )/100

Benzine wagens

  • De overheid heeft de CO2 uitstoot voor een ‘gemiddeld’ benzine voertuig vastgesteld op 115 gram.
  • Alle overige parameters zijn dezelfde als welke gelden voor een diesel voertuig.

De formule om het VAA voor benzine wagens te berekenen kan dus al volgt worden samengevat.

Jaar bedrag VAA = prijs * 6/7 * (((co2 -115)*0.1) + 5.5 )/100

De gevolgen voor de wagenparkbeheerder

Per werknemer hoeven we vanaf 1 januari dus waarschijnlijk niet meer de afstand woon-werk bij te houden om de VAA te berekenen. Dit is het voordeel. Hier staat echter tegenover dat we voor alle voertuigen de catalogusprijs inclusief btw, de waarde van de opties en de korting die we haddenen  onderhandeld zullen gaan bijhouden. De toekomst zal uitwijzen hoe evident dit zal blijken. Wanneer u lease wagens hebt dan zal de lease maatschappij er een flinke boterham aan hebben om voor de 300.000 Belgisch lease wagens deze gegevens tijdig bij elkaar te zoeken.

Onduidelijkheden

Er is nog een aantal onduidelijkheden welke verhelderd zullen moeten worden voordat de tekst definitief wordt:

  • Wat met alternatieve brandstoffen zoals NCG, electriciteit en LPG?
  • Wat wordt als aanzien als korting? Wanneer bijvoorbeeld een business pack wordt aangeschaft voor 1.500€ en de waarde van de opties in het pack zijn 4.500€ welk bedrag met gebruikt worden om de belastbare basis te bepalen?

Natuurlijk volgen we de berichtgeving op de voet en houden we u op de hoogte. Hoe dan ook zal XPOfleet tijdig met de nodige algoritmes en rapportages beschikbaar zijn.

Bron: mobimix.be en eigen berichtgeving

Advertenties

Acties

Informatie

5 responses

7 12 2011
JS

Bij de berekening voor benzinewagens (Jaar bedrag VAA = prijs * 6/7 * (((co2 -95)*0.1) + 5.5 )/100) had u 95 dienen te vervangen door 115, denk ik. Ook, aan de correctie zijn grenzen: het effectief toegepaste percentage kan nooit lager liggen dan 4procent en mag maximaal18 bedragen. Als die berekening klopt, dan zit je bv. bij een zware benzinewagen met een hoge nieuwwaarde bv 100.000 EUR (zelfs indien hij bv 5-10 jaar oud is) vrij snel aan 18.000 EUR VAA. Dat lijkt me toch een beetje absurd.

7 12 2011
xpofleet

JS,
Klopt helemaal ik heb de formule gecorrigeerd en er is inderdaad een minimum bijtellingspercentage van 4% doch het totale VAA kan niet minder dan 1200 Euro per jaar bedragen.

Merk wel op, het gaat om een bijtelling niet om een effectief te betalen belasting. De 18.000 Euro VAA welke je aanhaalt klopt inderdaad. Hiervoor zal dan ca 53% persoonsbelasting verschuldigd zijn door de werknemer.
De werkgever zal voor deze wagen 17%van 18.000 Euro = 3060 Euro Verworpen uitgaven moeten boeken.

Voor zaakvoerders of kleine zelfstandigen is het natuurlijk dubbel vervelend omdat zij zowel werknemer als werkgever zijn.

Min of meer hetzelfde principe is trouwens al jaren actief in Nederland. Alleen hier ligt minimale bijtellings percentage tussen de 14% en 35% voor benzine en Diesel wagens. In Nederland is daarom een dure firma wagen lang niet altijd een geschenk voor de werknemer.

7 12 2011
JS

Bedankt. In de berekening is er voor mij nog minstens 1 grote onduidelijkheid. Hoe dient cataloguswaarde geïnterpreteerd te worden indien het om een tweededehands voertuig gaat? Ik heb immers deze definitie van cataloguswaarde bekomen: Cataloguswaarde: de op de aankoopfactuur vermelde waarde inclusief BTW en opties zonder dat hierbij rekening wordt gehouden met eventuele kortingen.

7 12 2011
Erwin

Er zijn hier zeker nog onduidelijkheden, maar verder lijkt me deze belasting ook onnodig hoog.
Als we even kort door de bocht rekenen voor een Porsche 911: cataloguswaarde is snel 100000 euro, rond de 245 CO2, dus ongeveer 15000 VAA, of ongeveer 7500 euro extra belastingsinkomsten voor de schatkist. Er rijden vele honderden dergelijke Porsches rond die vermoedelijk grotendeels eigendom zijn van vennootschappen, neem 500. Dat zou betekenen dat er enkel bij 500 Porsche rijders al bijna 4 miljoen euro zou worden opgehaald. Als je naar andere wagens kijkt met gelijkaardige cataloguswaarde en co2 uitstoot dan zijn er vermoedelijk vele duizenden dergelijke wagens in Belgie…

Ik vraag me toch af of dit allemaal wel realistisch is.

8 12 2011
Hendrik Francq

Regeerakkoord geeft aan: “hervorming van de belastingregeling voor de bedrijfswagens: het
voordeel in natura zal voortaan worden berekend volgens de
cataloguswaarde van het voertuig en van de impact ervan op het
milieu (CO2-uitstoot). Om de kosten van dit nieuwe belastingstelsel
te verdelen, zullen de kosten van dit nieuwe fiscaal stelsel voor 50%
ten laste genomen worden door de begunstigde als natuurlijke
persoon, en voor 50% door de vennootschap die het voertuig ter
beschikking stelt;”
Hoe wordt deze regel dan geïmplementeerd?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: