Toekomstige fiscaliteit plug-in hybrides in België

24 10 2017

De regering beloofde in haar zomerakkoord de fiscale aftrekbaarheid van luxe SUV plug-in hybrides strenger aan te pakken vanaf 2020. In de officiële documenten van het zomerakkoord vinden we enkel de twee woorden ‘hervorming autokosten’ in het hoofdstuk over de vennootschapsbelasting. Men wenst de luxe SUV plug-in hybrides die vaak meer dan 75.000 euro kosten en in de huidige modellen slechts over een beperkte batterijcapaciteit beschikken fiscaal niet meer te ondersteunen.

Het betreft modellen zoals een Porsche Cayenne, BMW X5, Volvo XC90 of  Audi Q7. Zij zullen hun huidig gunstregime inzake fiscale aftrekbaarheid (vandaag vaak 90 of 100%) vanaf 2020 verliezen. Het jaar 2020 is ook het laatste jaar van het fiscale gunstregime in Vlaanderen voor dergelijke voertuigen die inzake BIV en verkeersbelasting vandaag van  een volledige vrijstelling genieten inzake BIV en verkeersbelasting bij een maximale CO2-uitstoot tot 50 gram.

Voor klassieke benzine- en dieselwagens geldt voor dezelfde modellen een fiscale aftrekbaarheid van slechts 50 à 60 procent en vanaf 2018 mogelijks nog van 40%. Vandaag blijkt dat de batterij van dergelijke plug-in hybride luxe SUV’s vaak erg beperkt is en dus slechts een kleine actieradius elektrisch rijden toelaat, in de praktijk max. 30 kilometer en vaak amper of nooit elektrisch worden opgeladen. Men spreekt daarom ook van ‘fake’ plug-in hybrides.

De regering wenst dit oneigenlijk gebruik af te schaffen en wenst de fiscale aftrekbaarheid vanaf 2020  te laten afhangen van de energiecapaciteit van de batterij. Is die beperkt in verhouding tot het gewicht van het voertuig dan zal men moeten rekening houden met een sterk verlaagde fiscale aftrekbaarheid zoals bij klassieke Benzine en dieselmodellen. In de ontwerpteksten  valt nu te lezen dat de formule werd bepaald op 1 kilowattuur (kWh) per 100 kilogram auto. Een Porsche Cayenne hybride van 2,8 ton met een batterij van 10 kWh komt hierdoor niet meer in aanmerking voor het huidige gunstig fiscaal regime. De batterij zou minstens 28 kWh energie moeten kunnen opslaan.

Ook andere luxe hybride SUV’s, waaronder de BMW X5 vallen fiscaal door de mand. Merkwaardig is het feit dat ook kleinere plug-in hybrides waaronder de Toyota C-HR en de Toyota Auris (de best verkochte hybride en populair in het leasewagensegment), de BMW 2-Reeks en de Volkswagen Golf GTE plug-in volgens de voorgestelde formule beschikken over een batterij met te weinig vermogen en dus volgens de ontwerpteksten hun huidige fiscale voordelen zullen verliezen.

In de ontwerpteksten wordt vermeld dat de regering de formule nog kan aanpassen (lees verlagen) tot 0,6 kWh per 100 kilogram. In dat geval zou bijv. de Volkswagen Golf GTE plug-in nog kunnen genieten van het fiscale gunstregime.

De nieuwe fiscaliteit zou gelden voor voertuigen die vanaf 1 januari 2018 worden gekocht, maar de toepassing zou pas vanaf 2020 volgen.

Bron: Mobilitas


Acties

Informatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: