Fiscale aftrekbaarheid bedrijfswagens 2018-2020 | België

6 11 2017

Voor de aangepaste fiscale aftrekbaarheid geldt een overgangsperiode van twee jaar. De huidige regels blijven voorlopig tot 2020 bestaan.

In deze overgangsperiode  tussen 2018 en 2020 zullen eenmanszaken (die belast worden in de personenbelasting) kunnen genieten van een nieuwe fiscale stimulans om voor een milieuvriendelijk voertuig te kiezen. Tot op vandaag kunnen zij de beroepsmatige autokosten voor 75 % fiscaal in mindering brengen ongeacht de CO2-uitstoot. Vanaf volgend jaar kunnen deze zelfstandigen – als dat voordeliger zou zijn – kiezen voor de variabele aftrekregeling in functie van de CO2-uitstoot zoals die geldt voor vennootschappen. De aftrek voor eenmanszaken blijft wel minimaal 75%  zelfs voor de voertuig met zeer hoge CO2-uitstoot.

Vanaf 2020 zal volgens de huidige ontwerptekst zowel voor zelfstandigen als voor vennootschappen een nieuwe formule in functie van de CO2-uitstoot gelden. Deze wordt als volgt berekend:

120 % – (0,5% x brandstofcoëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer)

De brandstofcoëfficiënt bedraagt 1 voor diesel (en hybrides varianten), 0,95 voor benzine (en hybride varianten)  en 0,9 voor auto’s op CNG met maximaal 11 fiscale pk. Het percentage van aftrekbaarheid zal in principe worden vastgelegd op minimaal 50 % en maximaal 100 %.

Hierdoor vervalt vanaf 2020 de verhoogde aftrekbaarheid van 120 % voor 100% elektrische voertuigen. Voor een dieselvoertuig van 115 gram betekent dit een fiscale aftrekbaarheid van 62,5%. in 2020. Voor voertuigen met een CO2-uitstoot van minimaal 200 gram/km zal de aftrek verder beperkt worden tot 40 %.

Voor plug-hybrides zal de gebruikte CO2-uitstoot afhangen van de energiecapaciteit van de batterij. Enkel indien deze minimaal 0,6 kWh  per 100 kilogram van het autogewicht bedraagt zal de CO2 van de hybride versie worden gebruikt. Is de energiecapaciteit lager dan wordt het voordeel alle aard berekend op basis van “de niet-hybride tegenhanger van hetzelfde model”. Wat daaronder juist moet verstaan worden en welk model dan wordt bedoeld is voorlopig nog onduidelijk. Is de CO2-uitstoot niet bekend dan wordt de waarde van de hybride vermenigvuldigd met 2,5.

De vraag stelt zich of de fiscus in 2020 nog steeds de NEDC-testmethode voor brandstofverbruik en uitstoot als fiscale basis zal gebruiken of zal omschakelen naar de nieuwe WLPT testmethode eventueel met een bepaalde omrekeningscoëfficiënt.

Bron: Mobilitas

Advertenties

Acties

Informatie

One response

16 12 2017
Fiscale aftrekbaarheid bedrijfswagens vanaf 2018 – Jamie Herrewyn

[…] Fiscale aftrekbaarheid bedrijfswagens 2018-2020 | België […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: