Referentie uitstoot 2021 – VAA (België)

16 12 2020

Men kan spreken van een ware trendbreuk. Bestuurders van bedrijfswagen mochten zich de laatste twee jaren op twee opeenvolgende lichte dalingen van het voordeel van alle aard verheugen omdat de referentie CO2-uitstoot van het Belgisch wagenpark steeg door de stijgende aankoop van benzine voertuigen en SUV’s. Dit jaar is het volledig anders. De referentie CO2-uitstoot voor 2021 daalt opmerkelijk ten opzicht van 2020. Dit duidt erop dat er meer voertuigen in België ingeschreven werden met een lagere CO2-uitstoot die weliswaar wordt vastgelegd op basis van een labotest.

De nieuwe referentie-CO2-uitstoot voor dieselvoertuigen en plug-in diesels daalt van 91 gr/km in 2020 naar 84 gr/km in 2021 en van 111 gr/km in 2020 naar 102 gram/km voor het jaar 2021 voor benzine, LPG en aardgas voertuigen, daarin ook begrepen de full en plug-in hybrides op benzine. Hierdoor komt de referentie-CO2-uitstoot op de laagste waarde sinds 2012 toen de huidige basisformule voor de berekening van het voordeel van alle aard voor het eerste werd gebruikt. De cijfers werden nog niet in het Staatsblad gepubliceerd maar werden wel bevestigd.  

De huidige daling van de CO2 -waarden betekent concreet dat het belastbaar voordeel na twee jaar van lichte daling opnieuw stijgt. De stijging is vrij fors en kan tot meer dan 12% bedragen maar is wel afhankelijk van de motorisatie. Bij plug-in hybrides met een zeer lage (theoretische) CO2-uitstoot stijgt het voordeel in 2021 niet of nauwelijks. Dit betekent dat in een aantal gevallen de ouderdomscoëfficiënt die het voordeel van alle aard per jaar met 6% laat dalen onvoldoende zal zijn om de stijging te compenseren.

Een stijging van het voordeel van alle aard heeft ook zijn impact op het patronale gedeelte van het voordeel dat verrekend wordt via de vennootschapsbelasting en dat vandaag 17% of 40% bedraagt van het belast voordeel van alle aard afhankelijk of de werkgever al dan niet een tankkaart voorziet. Doordat het voordeel van alle aard in de praktijk via de bedrijfsvoorheffing op het loon wordt ingehouden zal er zich een kleine netto loondaling voordoen vanaf januari 2021 voor bestuurders van bedrijfswagens. Het absoluut minimum dat voor het jaar 2021 werd nog niet bepaald. Dit wordt pas vastgesteld eind december naar aanleiding van de indexatie van de belastingschalen. De publicatie van dit cijfer kan dit jaar wat langer op zich laten wachten omdat in de laatste programmawet een aantal fiscale cijfers tijdelijk worden bevroren. Die wetgeving moet nog worden gestemd. Tot slot vermelden wij nog goed nieuws. De fiscus bepaalde in de loop van 2020 dat voor voertuigen waarbij zowel de NEDC waarde als de WLTP waarde op het homologatieattest wordt vermeld men voor de berekening van het voordeel van alle aard in 2021 de laagst waarde mag kiezen. Hierdoor wordt voorlopig formeel vermeden dat de hogere WLTP op zich zou leiden tot een belastingverhoging.

Formule voordelen van alle aard bedrijfswagens geldig voor het jaar 2021

  • diesel:   cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-84) x 0,1)] % x 6/7 x  ouderdomscoëfficiënt
  • benzine, LPG, aardgas :  cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-102) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt
  • elektrische voertuigen   :  cataloguswaarde x 4 % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

Het minimum aan cataloguswaarde bedraagt steeds 4% en het maximum is 18%.

Het absoluut minimum moet nog worden vastgelegd.


Acties

Informatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: